onsdag den 18. september 2013

En forlænget weekend i Edinburgh

Udsigt over byen, set fra Calton Hill
Én gang om året drager Øllogen på studietur, og i år var målet Edinburgh. Turene går under devisen "hvad der sker på studieturen, bliver på studieturen", men alligevel nogle linjer om oplevelserne.

Edinburgh havde længe stået på min liste over byer, jeg gerne ville opleve - jeg er vild med stort set alt britisk, byen skulle være utrolig smuk og skulle samtidig give et godt indtryk af den smukke, skotske natur. Det skulle vise sig, at alle forventningerne mere end blev indfriet.

Der var afgang torsdag eftermiddag, men allerede kl. 11 mødtes vi på en glimrende frokostrestaurant på Christianshavn for at lægge en god bund inden afrejsen. Vi landede på hotellet sidst på eftermiddagen, og fra lufthavn til hotel kunne vi notere, at logistikken fungerede perfekt. 20 minutters kørsel og vi blev sat af stort set ved hotellets indgang.

Efter en hurtig indcheckning tog vi for alvor hul på studieturen. Og på disse er byens vandingshuller en væsentlig ingrediens. Vi fandt en hyggelig pub nær ved hotellet, hvor der blev bestilt en omgang cask ale - af Øllogen kaldet Themsen-vand. Primært grundet øllets flade karakter. Personligt elsker jeg denne øltype. Pubben var karakteristisk for byens øvrige - stort udvalg af øl og whisky, og hvor de mere lokale bryggerier er i højsædet. Dertil kommer, at priserne er rimelige og betjeningen i top. Aftenlivet blev herefter besigtiget, men da vi vidste, at vi skulle tidligt op næste dag, blev der stemplet forholdsvist tidligt ud.

Øllogen klar til at indtage Pitlochry
Målet for fredagen var den lille by, Pitlochry, der ligger lidt nordvest for Edinburgh. Der var togafgang 08.35 og 10.15 var vi fremme. Turen gennem det skotske landskab var fantastisk smuk og allerede ved første øjekast på byen, kunne vi konstatere, at den levede op til forventningerne om en klassisk skotsk landsby på landet. Små hyggelige butikker, væverier, gamle huse og så videre.

Hovedårsagen til besøget var, at vi skulle besøge Skotlands mindste destilleri, Edradour. Det ligger et par km. fra byens centrum, men da vejret var godt, tog vi den på raske fjed. Det var et godt valg, for turen ledte os gennem den klassiske skotske natur, med udsigt til marker, højdedrag, stengærder og græssende får. Inden ankomsten på Edradour, blev der indtaget en hyggelig frokost på Moulin Inn, der blandt andet har sit eget bryggeri. Edradour viste sig at være et spændende besøg. Meget velholdt, og med en meget underholdende guide. Vi kom rundt og så det meste, og fik også et par smagsprøver på deres produkter. Sidst på eftermiddagen var det retur til Edinburgh, og det efter en meget oplevelsesrig dag i Pitlochry.

Lørdagen var afsat til den store byvandring i Edinburgh, og ligesom om fredagen var vejret i den grad med os. Høj sol og 18-20 grader. Første mål var Edinburgh Castle, der ligger højt placeret midt i byen. Et imponerende bygningsværk og med en fantastisk udsigt. Der er altså bare noget helt specielt ved disse gamle borge og slotte.

Herefter gik turen gennem byens gamle hovedstrøg, Royal Mile, hvor gamle huse, kirker, statuer, små butikker med videre ligger side om side, og undervejs blev vi akkompagneret af sækkepibe-musikere, der stod på flere gadehjørner.

Næste mål var Calton Hill, der er et andet højdedrag i byen. Igen med en fantastisk udsigt, ligesom Calton Hill er kendetegnet ved en række flotte, gamle monumenter. Byvandringen sluttede ved at sætte hak ved det skotske parlament samt dronningens skotske residens, Holyrood House.

På vandretur i Holyrood Park
Søndagen var dagen for hjemturen, men da vi først skulle flyve 18.30, havde vi fortsat en del timer i byen. De blev brugt til blandt andet shopping og ikke mindst til en tur til Holyrood Park, der ligger lige uden for byens centrum. Et højlandslandskab nærmest midt inde i byen og ville svare til, at Himmelbjerget lå midt inde i Kongens Have. En meget smuk og betagende natur. Højeste punkt er Arthur Seat's, der ligger cirka 200 meter over byen, men der nåede vi ikke op, men vi fik et godt indtryk af naturen og den fantastiske udsigt derfra.

Så alt i alt en forrygende tur, med rigtig mange gode oplevelser, og Edinburgh kan nu skrives på listen over én af de smukkeste byer, jeg har besøgt. Og det er absolut ikke sidste gang, at jeg er på de kanter. Det være sig i selve byen eller ude i den skotske natur.

Tak til Skotland for en forrygende oplevelse. Tak til Øllogen for godt, hyggeligt og sjovt selskab.