søndag den 17. marts 2013

Og vinderen af Champions League burde være...

Årets Champions League i fodbold har nu nået kvartfinalerne, hvor programmet er følgende:

Bayern München - Juventus
Barcelona - Paris Saint-Germain
Real Madrid - Galatasaray
Malaga - Borussia Dortmund

Og her på matriklen håber jeg, at Bayern München eller Borussia Dortmund går hele vejen og vinder pokalen med de store ører. Først og fremmest fordi, at jeg er Bayern München-fan, men også fordi, at begge hold er kendetegnet ved blandt andet
  • at have orden i økonomien og have en sund forretning, og det er selvom, at de har billetpriser, der ligger betragteligt under det niveau, du ser i Italien, England og Spanien. Ja, i visse tilfælde også under, hvad du skal betale for at se en knoldesparkerkamp i den danske Superliga. Her er der heller ingen rigmænd, der poster penge i klubben eller behov for store lån for at få råd til at betale lønninger
  • at have en fantastisk fankultur. Der er fyldte stadions, med en fantastisk stemning, og et meget tæt samarbejde mellem klubben og fans
  • at de spiller godt og underholdende fodbold. Begge hold fungerer som en helhed og velsmurt maskine. Her er ingen Messi, Ronaldo, Zlatan og så videre, men et hold, der arbejder sammen i en kæde uden svage led
  • at have fokus på egen talentudvikling og stor brug af hjemlige spillere. Bevares, begge køber også spillere, men der er en fin balance mellem "hjemmefødninger" og udefrakommende spillere
Så en samlet sejr til ét af de to hold, vil give mig en tro på, at der fortsat er en fremtid for fodbolden og at moderne fodbold kan blive bygget på de principper, der bærer Bayern og Dortmund.

Men jeg ved også, at mange håber på Real Madrid mod Barcelona finalen. Fint nok med mig. Så slipper jeg for at se fodbold den dag, for jeg vil hellere se en kick-and-rush kamp mellem Gillingham og Rotherham end to operettehold, hvor tiden mestendels vil gå med "dødsfald" på banen, flæberi og evindelige forsøg på at påvirke dommeren. Men det er nok bare mig, der er galt på den.....

Ingen kommentarer: