søndag den 25. august 2013

Fredag og rødvin

Rødvin på terrassen
Da jeg fredag sidst på eftermiddagen kom hjem fra arbejde og dermed lukkede ned for en arbejdsuge af den mere afsindige slags, skænkede jeg mig et godt glas rødvin og satte mig ud på terrassen - for at nyde vinen, solen og en spindende kat, mens ugen bundfældede sig. 

Finten med et glas rødvin er noget, jeg gør fra tid til anden, og nogle gange er rødvinen erstattet af eller suppleret med en øl. Og i lighed med andre fredage, kunne jeg blandt andet på Facebook og Instagram notere, at det også er et koncept, der benyttes mange, mange andre steder - men det fungerer også godt!

Det fik mig til at tænke på, om det ikke er noget, der hører "denne tid" til, for jeg kan ikke huske, at mine forældre lige snuppede et glas rødvin fredag eller lørdag aften - og de kunne ellers godt lide vin. Jeg tror ikke en gang, at tanken strejfede dem, og jeg husker ikke, at det var noget, andre hjem gjorde.

"Derhjemme" hentede mine forældre nogle gange smørrebrød fredag aften - især hvis dagen i min fars cykelforretning havde været meget hektisk - og om lørdagen drejede min far nogle gange forbi den lokale bager for at hente flødeskumskager eller sveskestang.

Så det med "fredag og rødvin" er vist noget, der er kommet til senere - eller i hvert fald blevet mere udbredt. Selv synes jeg, at det er en god måde at puste ud ovenpå arbejdsugen og til at lade ugen bundfælde sig. Og samtidig kan man sidde og tænke over alle de positive ting, eksperter med videre siger, at vinen har. Jeg husker i hvert fald overskrifter som, at et glas vin eller en øl kan sænke risikoen for astma, at man bliver ældre langsommere med et glas om dagen og at vinen kan sænke blodtrykket! 

Så det er jo ikke kun for hyggens, men også for sundhedens skyld, at vi holder os til dette koncept. Så derfor gør jeg - og vi - det nok også igen en kommende fredag og/eller lørdag.

Skål!

Ingen kommentarer: