søndag den 4. august 2013

En dag på Ringsted Festival 2013

Love Shop på scenen
Som jeg skrev lige her, valgte jeg i år at tage én dag på årets Ringsted Festival, og det eneste, jeg fortrød ved det valg var, at jeg ikke tog alle dagene med, for den forgangne fredag var naturligvis en stor succes. Stemingen var høj, det hidtil fremragende sommervejr var også med festivalen, rammerne i Ringsted Lystanlæg var perfekte og hyggelige og proppet med store som små fra nær og fjern, ligesom musikprogrammet mere eller mindre ramte noget for enhver smag.

For mit eget vedkommende begyndte dagen med opladning hos naboen, der hvert år lægger hus og have til fest og farver inden, at turen går mod festivalpladsen. Efter, at vi havde hygget os der nogle timer, gik turen mod nogle af deres venner, Fie og Danny, hvor den stod på pool-party.

Cirka kl. 16.00 blev der så tjekket ind på pladsen, og første band, jeg skulle opleve var Rugsted & Kreutzfeldt. Men inden, at de gik på, fik jeg hilst på en masse gamle kendinge. For noget af det gode ved festivalen er, at du også møder en masse mennesker - tidligere naboer, klassekammerater, fodboldkammerater og så videre, og så videre. 

Nå, men 16.45 gik ét af de bands, hvis kassettebånd jeg sled op i begyndelsen af 80'erne, på scenen. Og de lagde naturligvis fra land med en perlerække af deres hits fra den gang, suppleret med nogle nye sange. Desværre var lyden lidt mudret og for lav, men det ændrede ikke ved oplevelsen af en god tur ned af nostalgiens kringlede veje. De spillede rigtigt godt og det var tydeligt, at de nød at stå på scenen. De nye sange faldt noget igennem, mens sange som Går gennem tiden, Tilfældigvis forbi, Sad i parken og især Jeg ved det godt væltede teltet.

Næste band var for mit vedkommende Saybia, der på festivalen vist gav deres eneste koncert på Sjælland i år. Koncerten blev dog oplevet lidt på afstand, mens vi - Per, Christina og jeg - gik rundt på pladsen. Indtrykket var et band, der ikke rigtigt formåede at sparke deres fine sange ud over scenekanten, men alligevel en fin oplevelse.

Formåede Saybia ikke at komme ud over scenekanten, rådede næste band, Love Shop, i udpræget grad bod på dette. I skikkelse af forsangeren, Jens Unmack, har bandet velsagtens landets bedste performer. Og samtidig bliver han bakket op af et yderst kompetent band, der stråler af spilleglæde og vitalitet. Koncerten blev en fornem tur ned gennem deres flotte bagkatalog, og står som én af de bedste koncerter, jeg har oplevet med dem. Og i sange som En nat bliver det sommer og Alle har en drøm af befri, viste guitaristen, Mika Vandborg, at skyggen fra Hilmer Hassig ikke er for tung og gav sangene sit eget personlige og fine præg. Det var første gang, at bandet var på de her kanter, men forhåbentligt ikke sidste.

Herefter var planerne mere løse, hvor vi blandt andet lagde vejen forbi 80-er-fest med Jørgen de Mylius, der gjorde den som DJ og spillede hits fra dette herlige årti.

Så alt i alt en herlig dag på årets Ringsted Festival, og mon ikke, at jeg lægger vejen forbi igen til næste år - og denne gang alle tre dage.

Tak til festivalen for et rigtigt godt arrangement. Tak til naboer, venner med videre for godt og sjovt selskab.

Ingen kommentarer: