fredag den 19. juli 2013

Top-10 over verdens bedste landevejsryttere

For en måned tids siden besøgte jeg min tidligere studiekammerat, Ivan, og blandt gæsterne var også hans mangeårige ven, Henrik. Begge har sunde interesser, der alle er af særlig relevant karakter; øl, fodbold og cykling. 

Så snakken gik især på disse emner, og da vi nåede til cyklingen, diskuterede vi blandt andet, hvem der er tidernes største cykelrytter. Vi blev dog ikke helt enige...., men nedenfor giver jeg mit bud på en top-10 over mine favoritryttere gennem tiderne. Kriterierne er, at de skal have kørt i "min tid" og at det er landevejsryttere. Den bedste banerytter gennem tiderne er naturligvis Patrick Sercu, men det er en helt anden snak.

Nå, men uden videre omsvøb, i prioriteret rækkefølge og med links til biografi på Wikipedia:
  1. Greg Lemond
  2. Hennie Kuiper
  3. Eddy Merckx
  4. Rolf Sørensen
  5. Francesco Moser
  6. Joop Zoetemelk
  7. Jean-Francois Bernard
  8. Bjarne Riis
  9. Richard Virenque
  10. Gilbert Duclos-Lassalle
Ret beset en umulig liste at lave, men en top-10 er en top-10, og skulle jeg lave den på ny om et år, vil 7-8 fortsat være gengangere - og top-3 intakt. 

Eventuelle læsere af denne blog er velkomne til at give deres bud på en top-10....

1 kommentar:

Ivan Andersen sagde ...

Hej Gøgler,
Dette kræver vist endnu et ølmøde for at blive enig - specielt undrer det mig at du ikke har plads til den store brune muskel som 5 gange vandt TdF og både vandt VM, OL og fik timerekorden. Min liste er;

1. Laurent Fignon
2. Bernard Hinault
3. Gianni Bugno
4. Miguel Indurain
5. Marco Pantani
6. Jan Ullrich
7. Eddy Merckx
8. Moreno Argentin
9. Francesco Moser
10. Greg Lemond