søndag den 21. juli 2013

Amerikanske øl i Kvickly

Det er ikke så tit, at jeg handler i den lokale Kvickly, men i begyndelsen af juli var jeg en tur forbi - mest fordi, at de havde min absolutte favoritsodavand, Jolly Cola, på tilbud. Og når jeg er "på de kanter", smutter jeg altid forbi hylderne med specialøl, om end udvalget er meget sparsomt og noget uinteressant, men det hænder, at der er nogle gode tilbud.

I den forbindelse så jeg, at de havde en række øl fra nogle af de mindre amerikanske bryggerier stående på hylderne. Jeg har senere fundet ud af, at Coop i forbindelse med den amerikanske nationaldag, 4. juli, kørte et amerikansk tema. Priserne var ganske lave i forhold til, hvad prisen ellers er på specialøl - de lå mellem 17 og 22.-, og jeg fik hevet en flaske af hver variant med hjem. 

Dem har jeg nu fået smagt mig igennem, og det til en udsøgt fornøjelse, og undervejs blev der købt lidt mere hjem til lagret - for hvornår ville jeg se de øl igen?! Især bryggeriet Deschutes viste sig at være lidt af en åbenbaring, og som et, der er værd at følge fremover:

Nedenfor får de et par ord med på vejen, og med links til Ratebeer.

Mirror Pond Ale - 5%, og en rund og velsmagende øl, hvor der er en fin balance mellem sødme og bitterhed. En frisk øl, der på fineste vis slukkede tørsten på en varm sommerdag.

Inversion IPA - 6,8% og lidt af en smagseksplosion af humle og bitterhed, men alligevel frisk og rund i smagen. En perle af en IPA, der snildt matcher de mere alkoholtunge indenfor denne øltype.

Black Butte Porter - Et levende bevis på, at en porter ikke behøver at slå højt ud på alkoholskalaen for at være god. 5,2% og tæt på at være én af de bedste portere, jeg har smagt. En øl, der vil gå godt til desserten eller "blot" som en nydeøl.

Pick Axe IPA - 6,2%, men smager af meget mere. Godt med humle og bitterhed på eftersmagen, men fortsat meget frisk i smagen. Særdeles velegnet på disse varme sommerdage.

Islander IPA - 7,0%, og med en god, humlet og bitter smag. Du bliver ikke blæst omkuld i en stor smagsoplevelse, men mindre kan også gøre det, og har man hang til IPA, vil denne blive smagt med stor glæde.

Rocky Mountain IPA - Den smagte af mere end de 6,2%, den er på. Frisk og humlet i smagen, men uden at skille sig helt ud af mængden.

Ballast Point Pale ale - En noget anonym pale ale, der nok var humlet i smagen, men som ikke efterlod den helt store smagsoplevelse. Men en frisk øl og et godt alternativ til pilsneren.

Så alt i alt nogle fine smagsoplevelser, og jeg håber, at udvalget også har været så stor en succes for Coop, at de fremover og ved forskellige anledninger vil gentage finten og supplere deres udvalg med øl fra flere af de mindre udenlandske bryggerier.

Ingen kommentarer: