lørdag den 15. januar 2011

TV2-News

Tv-mæssigt har den største "åbenbaring" det sidste års tid for mit vedkommende været TV2-News. Bevares, inden da var jeg fra tid til anden forbi, men udsendelserne var så som så, og nærmest løbende genudsendelser. I dag er jeg fast seer, og stort set alt mit nyhedsforbrug kommer fra den kanal - dog i supplement med den daglige Tante-Berlinger.

Hvad er det så, at jeg godt kan lide ved kanalen? Tja, nyhedsudsendelserne kører fortsat i loops, men de kommer i dybden med nyhederne, de er gode til at sætte tid af til de "bedste" historier, giver tid til gæsterne og så er deres nyhedsværter i særklasse. Især Lotte Mejlhede og Poul Erik Skammelsen, som begge sætter en ny standard for det at være nyhedsvært. Samlet set får TV2-News nyhedsudsendelserne på moderkanalen, TV2, til at fremstå, som et afsnit af tv-serien Glamour, hvor Jess Dorph, Langkilde med flere giver den som mikronfonholdere og friske fyre og sætter sig selv i centrum - frem for selve nyheden.

Bevares, konceptet fra News kan ikke føres over på en almindelig nyhedsudsendelse, men det kunne standarden for nyhedsværter...

Men - det største clou er deres magasinprogrammer; Presselogen, Lykketoft & Ellemann og ikke mindst Mogensen & Kristiansen og Tirsdagsanalysen (med netop Mejlhede, Mogensen og Kristiansen). Programmer, der sætter tingene på spidsen, giver plads til debatten og nyheden med videre. Vidende og bidende på én og samme gang, og ofte med plads til den firnurlige analyse og bemærkning.

Jeg sidder igen bænket næste gang, Mogensen & Kristiansen og Tirsdagsanalysen løber over skærmen. Og så selvfølgelig til de faste nyhedsudsendelser. Samtidig er der store forventninger til deres dækning af det folketingsvalg, der venter lige om hjørnet.

1 kommentar:

René sagde ...

kunne ikke være mere enig. Deres programmer med Mogensen og Kristiansen har jeg set siden starten - og den meget dygtige journalist M.Krasnik hæver også niveauet (jesus, har den mand store fødder? Stødte på ham nede på Østersøgade i går). De ee bedste, når de har disse gode folk - og faktisk værst, når de hele tiden sender i sløjfer. Der er dog svækkelsestegn at spore synes jeg. BBC World kunne godt lære dem noget om at politik, kultur (fylder ikke meget hos dem) og meget andet i verden netop er...i verden - der er til tider lige lovlig meget andedam over kanalen. Noget man ALDRIG tænker på BBW. Men tilbage til sporet; M&K er også allerede startet rigtig godt ud (humor og faglighed/saglighed er altid en god hanehale! Og ja, naturligvis er vi bænket tirsdag...