søndag den 11. januar 2015

Stovt

Én af landets bedste ølblogge er, i min optik, Stovt, der bestyres af Martin Petersen. Dels fordi den fokuserer på mine egne ølfavoritter, nemlig de mørke og sorte. Dels fordi Martin har en rasende god pen, der gør bloggen en fornøjelse at læse.

Nu er Martin så gået om på den anden side af ølkaret, så at sige, hvor han i samarbejde med Kunstbryggeriet Far & Søn har brygget sin første øl.

Den har jeg nu haft æren af at smage. Og helt i tråd med Stovts ånd, er der tale om en meget sort øl i den alkoholtunge ende, hvor den holder 10%.


Øllen dufter og smager dejligt af chokolade og tørrede frugter, hvor især figner, som øllen også er brygget på, er en meget fremtrædende smagsnote.

Trods den noget høje alkoholprocent virker øllen ikke speciel tung, hvilket ellers ofte kan være tilfældet med disse. Den er snarere ganske rund og med en fremtrædende smag af alkohol, uden på nogen måde at virke sprittet.

Selv nød jeg den som en fyraftensøl fredag aften, men den kan også snildt fungere som ledsager til eksempelvis en chokolade-dessert. Den er dog så god, at den bør nydes "uden ledsager".

Alt i alt en fremragende og meget velafbalanceret øl. Jeg håber derfor ikke, at det er den sidste øl, Martin brygger, men skulle det blive tilfældet, slutter han på toppen. Jeg håber, at han selv lagrer et par flasker af den og om et par år så skriver om, hvordan den har udviklet sig.

Du kan i øvrigt lige her læse Martins tidligere blogindlæg om Kunstbryggeriet Far & Søn.

Skål!

Ingen kommentarer: