lørdag den 3. januar 2015

Koncertåret 2015

Der er nu for alvor taget hul på et nyt år. Det kan på nogle områder være en ny begyndelse. På andre en fortsættelse af den retning, der blev udstukket året og årene forinden.

Og sidstnævnte gør sig gældende for så vidt angår denne skribents koncertaktivitet. Jeg fastholder nemlig beslutningen fra 2012 om at beskære koncertaktiviteten ganske meget, men der er alligevel en del koncerter på tapetet:


Årets første koncert bliver 22. januar, hvor Jacob Bellens spiller op og ud i DR Koncerthuset. Det bliver første gang, at jeg oplever en solo-koncert med ham, men hans koncerter med I got you on tape og Murder har været fremragende, og det bliver solo-koncerten ganske givet også. Med sig har han et fremragende solo-album, My Convictions, men mon ikke, at der også kommer smagsprøver fra blandt andet I got you on tape-bagkataloget. Som "special guest" optræder Michael Møller, der blandt andet har gjort sig i moi Caprice. Endnu en personlig favorit, så der venter ganske givet en meget fin aften for Anita, Mikkel og undertegnede.

1½ uge efter går amerikanske Interpol på scenen i Store Vega. Og mine forventninger er tårnhøje. De leverede sidste år en fremragende koncert på Roskilde, ligesom deres seneste album, El Pintor, slet og ret er fabelagtigt. Det bliver en kuldslået og melankolsk aften, med sange fra hjertets og sjælens mørkeste afkroge - på den smukke måde. Jeg glæder mig meget til koncerten og selskabet i form af Per, Frank, Peter og Lotte.

Lidt over en måned efter Interpol, står danske Love Shop så på samme scene. Et af landets bedste bands - såvel på plade som live. Jeg så dem to gange sidste år og hver gang var det en fantastisk oplevelse. Denne gang har de så et nyt album, Kærlighed & Straf, med i bagagen. Et album, der i min optik, er blandt noget af det bedste, de nogensinde har præsteret. Så jeg er sikker på, at Claus, Per og jeg får en fantastisk aften.

Foruden disse tre, er det p.t. "kun" årets Roskilde Festival, der er på tapetet, hvor min kat var så flink at give mig en billet til alle dagene i julegave. Den lokale Ringsted Festival bliver igen i år ganske givet sprunget over.

Jeg runder af med en live-optagelse med hver af de ovennævnte:





Ingen kommentarer: