fredag den 4. april 2014

Köstritzer Schwarzbier

Når jeg er i Tyskland, som det var tilfældet for et par uger siden, har jeg nogle faste traditioner. De indbefatter blandt andet kongeretterne Currywurst og wienerschnitzel - dog hver for sig! Og så Köstritzer Schwarzbier på fad, hvis jeg støder på den.

Og det gjorde jeg på Berlin-turen på en hyggelig café i en sidegade til Kurfürstendamm. 

Schwarzbier er ofte et godt valg, hvis du gerne vil have lidt variation fra pilsneren eller hvedeøllen, der ofte dominerer udvalget hos de tyske udskænkningssteder. Og med rette, for uanset hvilket bryggeri, de er fra, er de af meget høj kvalitet.

Variationen hos schwarzbier kommer så via den mere søde, liflige og brændte smag, og kan derfor give mindelser om en mere let porter. Men samtidig med en alkoholprocent, der matcher pilsneren. Og alt dette matcher Köstritzer til perfektion og burde være referenceøllen for alle schwarzbier - smagt med mine tvivlsomme smagsløg.

Det er ikke en øl, du vil drikke flere af i træk, men letheden og den brændte smag gør, at den både er en fremragende tørstslukker og nydeøl. Begge dele var også tilfældet, da jeg sad med den senest - jeg havde vandret i en tre-fire timer gennem Berlins historie, og nu skulle tørsten slukkes og indtrykkene bundfælde sig. Og det var en perfekt måde at gøre det på.

Skål!

Ingen kommentarer: