tirsdag den 1. april 2014

Dark Matter fra Transact Bryggerlaug

En af mine gode venner, Brian, er netop kommet med i et bryggerlaug, Transact, og i forbindelse med et besøg i mine gemakker i lørdags, var han så venlig at medbringe en flaske af den første øl, han havde været med til at brygge - Dark Matter, der er en Oatmeal Imperial Stout på cirka 10%.  

Det er ikke så tit, at jeg får smagt håndbrygget øl, men Dark Matter fortjener at få nogle ord med på vejen.

Jeg begynder med "ankepunkterne". Øllen var en smule flad og uden stoutens ofte meget flotte skum. Men det var så også det, for der var tale om en øl, der snildt matcher de fleste imperial stouts, der er eller har været på markedet. Især havde den en meget lang og skøn eftersmag af chokolade, kaffe og brændt malt. Og selvom den var en smule flad, havde den en fyldig smag og smagte ingenlunde af de forholdsvise høje procenter.

Øllen har BORIS The Destroyer fra Hoppin' Frog som forbillede, og selvom det er en meget høj overligger at sætte, lykkedes det næsten til fulde at ramme den. En fantastisk smagsoplevelse, og jeg håber, at jeg en anden gang vil få lejlighed til at smage håndbrygget øl fra Transact Bryggerlaug.

På en skala fra 1 til 10, lander den på 9.

Skål!

Ingen kommentarer: