torsdag den 24. april 2014

Kommende ølfestivaler

Kalenderen står lige om lidt på maj, og nærmest traditionen tro, byder måneden også flere ølfestivaler - Copenhagen Beer Celebration i den næstkommende weekend og Danske Ølenstusiasters faste ølfestival om en fire ugers tid. Jeg deltager i dem begge, og har længe set frem til dem.

Det bliver mit første besøg på Copenhagen Beer Celebration. Det er vist tredje gang, at den løber af stabelen og bliver arrangeret af mændene bag Mikkeller. De 40 deltagende bryggerier er typisk nogle, der ligger i samme boldgade, som Mikkeller - det vil blandt andet sige, at der lægges stor vægt på det eksperimenterende ved brygningen - og er en god blanding af danske, svenske, engelske og især amerikanske bryggerier.

Finten er, at de tager 8 forskellige øl med hver, hvor der så er 2 øl til hver af de fire sessioner, arrangementet er delt op i. Selv deltager jeg sammen med Kenn fra Ølklubben i den sidste session, der finder sted lørdag eftermiddag.

Den glimrende svenske hjemmeside, Ölhunden, samler løbende et overblik over, hvilke øl, der bliver serveret, og man kan vist roligt sige, at der er lagt op til en strabadserende dag, hvor smagsløgene og nok også balanceevnen bliver testet. Overblikket kan ses lige her.

Modsat Copenhagen Beer Celebration, har Danske Ølentusiasters ølfestival en del år på bagen, og bortset fra 2008, har jeg deltaget alle gange siden 2004. Ølfestivalen har en betydelig bredere profil, hvor der er noget for såvel ølnørden som den almene nysgerrige. Udstillerne er primært danske bryggerier, og mange af dem bruger lejligheden til at lancere nye øl. Og selve ølfestivalen er altid garant for nogle gode og spændende oplevelser.

Jeg glæder mig rigtigt meget til begge oplevelser.

Skål!

Ingen kommentarer: