lørdag den 9. juli 2016

Willemoes Jul 2013

Sommeren er p.t. mestendels efterårsagtig, eller måske snarere som en "god, dansk jul", så forleden gravede jeg dybt i ølskabet og hev Willemoes Jul 2013 frem.

Der er tale om en baltisk porter, der er lagret på egetræ, afrundet med GlenDronach-whisky og som holder 8,5%. Jeg kan ikke huske, om jeg har smagt den i den friske udgave, men lagringen kan næppe have gjort den ringere. 

Og ringe, det var den bestemt ikke. Jeg læser på Ratebeer, at den friske udgave skulle være meget let i det, men her var der tale om en forholdsvis kraftig og fyldig øl, og med megen smag af kaffe, tørrede frugter og mørk chokolade. Nogle af de faste kendetegn ved en porter.

De 8,5% var også blevet til flere, men alkoholen skinnede på ingen måde igennem. Så alt i alt en meget fin smagsoplevelse. Jeg har en Willemoes Jul 2014 stående i selvsamme skab, men den får lov til at lagre et år eller to mere.

Øllen blev købt i Kvickly i Ringsted.

Skål!

Ingen kommentarer: