lørdag den 5. marts 2016

To foredrag

Tommy Heisz på scenen på Roskilde Bibliotek
Det er desværre ret sjældent, at jeg kommer til et foredrag, for de gange, jeg har været af sted, har været givende og spændende. Og hvor du får meget med hjem - ikke kun en god oplevelse, men også stof til eftertanke, ny viden og nyt indblik.

Men i denne uge fik jeg sat hak ved to - det fortrød jeg ikke!


Det første fandt sted på Roskilde Bibliotek, hvor Tommy Heisz, med ord, musik og billeder, fortalte om det danske band, Love Shop. Foredraget tog udgangspunkt i den biografi om bandet, han udgav sidste efterår: Himmelflugt og Højdeskræk.


Der var punktnedslag i bogen, der blev spillet noget af den musik, der inspirerede bandets stiftere, Jens Unmack og Hilmer Hassig, og der blev fortalt om bogens tilblivelse. Heisz var en interessant og indlevende fortæller, og samtidig strålede han af kærlighed til musikken - og bandet. Det gjorde det hele meget vedkommende.


Foredraget varede to timer, men kunne snildt have varet længere. Men Heisz forstod at balancere mellem at læse op fra bogen samt føje nyt til. Og hvor du alligevel kom tæt på bandet - og dele af musikhistorien.


Personligt fandt jeg passagerne om bandets tilblivelse samt perioden, hvor først Hassig og siden Henrik Hall døde mest spændende. Det første fordi, det gav et indblik i især Unmacks indædthed og vilje til at lykkes. Det andet fordi, det ramte nogle store følelser og hvor "jeg selv var med" - som til den sidste koncert, Henrik Hall spillede.


Jeg har endnu til gode at få læst bogen, men den står på mine hylder, og hives snart ned. Mens, at foredraget fortsat står præsent.

Daniel Rye på scenen i Kedelhallen

Torsdag lagde Kedelhallen på Frederiksberg så lokaler til et foredrag af Daniel Rye - om hans 13 måneders fangenskab hos Islamisk Stat. Det var ikke et foredrag, jeg umiddelbart havde noteret, men da yngste-niecen spurgte, om det ikke var noget for mig, sagde jeg straks ja.


Hans fangenskab er dokumenteret i den Cavling-vindende Puk Damsgårds bog, Ser du månen, Daniel. Men der blev ikke læst op fra denne. I stedet fortalte Rye om sin opvækst, drømmen om at blive fotograf, fangenskabet og hjemkomsten. Det på en meget indlevende måde, så du til sidst sad helt ude på stolekanten. 

Foredraget var blottet for bebrejdelser og ønske om medlidenhed. Det var nøgternt og konstaterende, og uden at udpensle lidelserne i fangenskabet. I stedet fokuserede han på, hvordan han overlevede og holdt fast i sig selv. Men alligevel gav det nogle gevaldige stik i hjertet undervejs.

De to timer, foredraget varede, fløj afsted, og du blev klogere på Islamisk Stat og menneskets natur. Og ikke mindst Daniel Rye. Et spændende bekendtskab og en fantastisk fortæller.

Så alt i alt, to gode oplevelser til bogen. Som man siger.

Ingen kommentarer: