mandag den 7. marts 2016

En tur på Koelschip

Et kig ind i baren
For et par uger siden ekspanderede Mikkeller med endnu en bar i det københavnske, nemlig Koelschip, der har til huse i Stefansgade på Nørrebro. Og med baren Mikkeller & Friends som nabo. Baren ligger i de lokaler, der hidtil lagde hus til Mikkeller Bottle Shop. 

Koelschip fokuserer udelukkende på "Belgian Style"-øl. Det vil primært sige vildtgærede øl som geuze og framboise. Ø
ltyper, jeg efterhånden har lært at holde af - og mere til.

Jeg ved ikke helt hvorfor, for de første mange gange, jeg smagte det, havde jeg mest lyst til at spytte øllet ud igen. Men det giver en anden smagsoplevelse end andet "almindeligt" øl og udfordrer mine smagsløg, og giver mulighed for at søge nye ølveje. Og det er nok det, der har fået mig til at vende tilbage. Ikke, at jeg kommer til at drikke det i "store mængder", men mest som supplement til eksempelvis IPA og stouts.

Nå, men fredag eftermiddag lagde jeg vejen forbi den nye bar. Det i forbindelse med, at Kenn, Martin og jeg skulle lægge de første planer forud for Ølklubbens studietur til Hamburg til august.

Vi har med Ølklubben været i Belgien tre gange, og når du går ind i baren, er det som at komme tilbage. For også rammerne er inspireret af de belgiske ølhuler. Der er humleranker, ølskilte og billeder i de to lokaler, baren huser. Det forreste, hvor selve disken og udvalget er, og så et baglokale, hvor det gode øl kan nydes.

Det er vældigt hyggeligt indrettet, og i det store køleskab kan du se noget af det øl, baren fører. Foruden det vildtgærede øl, noterede jeg også mere "almindelige", men fantatiske øl som Westvleteren og Stille Nacht. Flaskeudvalget suppleres med fire fadølshaner.

Betjeningen er hurtig, effektiv og imødekommende. Da vi er nye udi denne øltype, var de vakse til at guide os lidt på vej. Og det til trods for megen travlhed. For det er tydeligt, at baren har nyhedens interesse, hvor ikke kun ølnørder lægger vejen forbi.

Det er også muligt at give øllet følgeskab af lidt belgiske mad-delikatesser, men det sprang vi over. I stedet fik vi smagt tre forskellige øl:

  • Mikkeller/Three Floyds - Blå Spøgelse
  • Boon/Mikkeller - Oude Geuze Boon
  • Lindemans/Mikkeller - Spontanbasil
Alt i alt en spændende og god oplevelse, og det er ikke sidste gang, jeg besøger stedet. Og sådan kan ølrejsen fortsætte.

Læs eventuelt
mere lige her.


Skål.

Ingen kommentarer: