mandag den 15. februar 2016

Hypnopompa Marshmallow Stout

Da jeg for en måned tids siden var med til at arrangere en såkaldt Nordisk Smagning i Danske Ølentusiasters Ringsted-afdeling, var Hypnopompa Marshmallow Stout fra svenske Omnipollo blandt øllene. Forleden smagte jeg den så igen - denne gang i min dagligstue, med benene oppe og Netflix kørende på husalteret.

Omnipollo er ved at udvikle sig til lidt af et yndlingsbryggeri for mig. De har nogle af de samme dyder, som flere af de gode danske bryggerier, hvor de gerne udfordrer og afsøger nye grænser og græsgange, men uden, at det bliver FOR ekstremt.

Der er tale om en Imperial Stout på hele 11%, men den smager ingenlunde sprittet. Som navnet antyder, er den proppet med marshmallows og andet godt.

Det giver en meget fyldig og tung øl, der samtidig er meget sød - uden at være sukret. Blandt smagsnoterne er kaffe og bær, ligesom en smule bitterhed anes til sidst.

En kompleks, men også meget formfuldendt øl. Den kostede 91.- for 33 cl., men du får virkelig værdi for pengene. Og der er tale om en øl fra den absolut øverste hylde, og én af de bedste Imperial Stouts, jeg nogensinde har smagt. Jeg har én mere stående, men den får lov til at lagre i en del år.

Øllen blev købt hos Best Of Beers - http://www.bestofbeers.dk/

Skål!

Ingen kommentarer: