tirsdag den 17. november 2015

Tre fra en - Dansk elektro-rock

Jeg har på det seneste skrevet et par gange The Minds Of 99, men der findes her i landet også mange andre, fine repræsentanter indenfor elektro-rocken, og som skaber en vellykket fusion i krydsfeltet mellem synths og guitarer. En genre, jeg sætter stor pris på, og som går helt tilbage til midt-firserne, hvor blandt andet New Order, Depeche Mode og The Cure slog tonen an.

Disse er næppe de eneste inspirationskilder, for techno, house og disco anes også hos mange af kunstnerne. Whomadewho, Turboweekend og When Saints Go Machine er nogle blandt mange, men mine tre absolutte favoritter er Spleen United, Veto og moi Caprice. 

Tre bands, der så, mere eller mindre, nu er gået i hi. Men de har alle lavet nogle uforglemmelige øjeblikke på såvel plade som landets spillesteder, hvor jeg har oplevet dem alle tre en del gange. Veto og Spleen United i øvrigt til en fremragende dobbeltkoncert i KB Hallen for en del år siden.

Foruden det musikalske fællesskab, skaber de alle tre også en melankolsk tone i såvel musik som sang. En form for kuldslåethed præger mange af deres sange, hvor længsel og håb går hånd i hånd med hinanden.

Og nedenfor giver jeg tre eksempler på fine øjeblikke fra deres albums. Tre øjeblikke, der både rækker ud efter danseskoene OG hjertekulen:





Ingen kommentarer: