torsdag den 5. november 2015

De Molen Hel & Verdoemenis

Når jeg kravler udenfor andedammen, har et af mine absolutte yndlingsbryggerier de senere år været hollandske Brouwerij de Molen. Især deres varianter indenfor stout er noget af det ypperste, der kan opstøves, og med Hel & Verdoemenis som det absolutte fyrtårn.

Der er tale om en imperial stout på 10%. En meget fyldig øl, og med en smagseksplosion af ristet malt, chokolade og kaffe, men også med tørret frugt blandt smagsnoterne.

Det gør også øllen lidt sødlig, men på den gode måde. Og bare ved at dufte til den, ved du, at der venter én af de helt store øloplevelser.

Og den er, i min optik, fortsat én af de bedste imperial stouts, der er lavet. Jeg købte kun én flaske, men næste gang, jeg handler den, vil jeg lade den lagre et par år, og så se, hvordan den udvikler sig.

Jeg foretrækker den som nydeøl, men den vil helt sikkert også stå godt til en chokolade- eller isdessert.

Øllen blev købt i Barley Wine i København.

Skål!

Ingen kommentarer: