søndag den 8. november 2015

Juleøl i Malmö

Et udsnit af indkøbet
Fredag var det J-dag, men den tog jeg ikke del i. I stedet tog jeg sammen med Kenn fra Ølklubben en tur til Malmö. Målet var dels ølindkøb i Systembolaget, dels et besøg på Söder Om Småland. Vi var på samme tur for et år siden, og da den var en stor succes, skulle den da gentages.

Der var afgang fra København ved 15-tiden, og cirka 50 minutter senere gik vi ind i Systembolaget Hansa, der ligger i M
almborgsgatan. Ligesom sidst var udvalget mere end imponerende. 

Hylderne bugnede naturligvis med svensk øl, men også en del amerikansk, engelsk, spansk, belgisk og dansk. Blandt sidstnævnte noterede jeg også Det Lille Bryggeri, der ligger her i Ringsted.

Øllet er grupperet nogenlunde efter øltype, men ellers er det sparsomt med oplysninger - og hjælp i butikken. Men prisniveauet er latterligt lavt sammenlignet med den hjemlige andedam. På mange af øllene kunne vi notere stort set halv pris. Så lever man med den sparsomme betjening!

Det var meningen, at jeg kun skulle købe ganske lidt med hjem, men jeg ændrede hurtig mening. For juleøllet var også der kommet på hylderne, og her var der meget, vi ikke umiddelbart lige ser herhjemme. Igen primært svensk, men også amerikansk og engelsk.

Jeg nåede næsten at få lavet en julekalender til mig selv - 21 flasker, og til en pris omkring 580.-. Blandt udvalget var Lagunitas, Great Divide, Dugges, Nils Oscar og Slottskällans.

Flere af disse øl vil jeg skrive om senere, hvor der igen åbnes for juleølstema her på bloggen.

En velskænket øl hos
Söder Om Småland
Efter indkøbet gik turen så til Söder Om Småland, og stedet var, ligesom sidst, en stor succes. Spændende øl på hane og flaske. Øl, vi ikke før havde stødt på. Hyggelige rammer og god betjening. Og igen med et prisniveau, der matcher det danske.

Efter at have smagt lidt af det, de havde på kortet samt et par "skjulte" øl, listede vi af ved 20-tiden, og to timer senere landede jeg på den hjemlige matrikel.

Så alt i alt en dejlig tur, og det er ikke sidste gang, at vi er på de kanter.

Ingen kommentarer: