mandag den 11. maj 2015

South Plains IPA

De senere år har vores svenske broderfolk vist, at svensk øl er meget andet end tyndbenet Pripps, hvor det ene mikrobryggeri efter det andet myldrer frem. Og hvor der brygges meget spændende øl, der snildt matcher eksempelvis de danske mikrobryggerier.

Et af de nyeste, jeg har stødt på er South Plains, der har til huse i Malmö. Første gang var i efteråret, hvor jeg sammen med Kenn fra Ølklubben besøgte byen. Det blev til et besøg på den fantastiske Söder om Småland, hvor bryggeriet også var på ølkortet, ligesom der blev provianteret hos Systembolaget.

Her købte jeg blandt andet bryggeriets India Pale Ale, der er en del af deres faste sortiment. Der er tale om en klassisk IPA, med megen bitterhed og en humlet eftersmag. Blandt smagsnoterne er citrus også at finde.

Trods bitterheden og den humlede eftersmag, er den ganske let i smagen, men alligevel vil jeg foretrække at nyde uden ledsagelse af mad.

Det er ikke den bedste IPA, jeg har smagt, men min nysgerrighed efter bryggeriet er fortsat intakt, og jeg glæder mig over, at de i år skulle være at finde på Danske Ølentusiasters ølfestival i slutningen af maj.

Skål!

Ingen kommentarer: