lørdag den 23. maj 2015

Et besøg på Oluthuone Kaisla

I forbindelse med mit arbejde rejser jeg en del til især Helsingfors og Stockholm, og når tiden tillader det, prøver jeg også at presse et besøg på byens ølsteder ind.

Det var også tilfældet med denne uges smuttur til den finske hovedstad. Landet er ikke ligefrem kendt for sit øl, men snarere sit uforståelige sprog, vodka, knive, ishockey og skisport. Men alligevel byder byen på mange gode vandingssteder.

Jeg valgte at lægge vejen forbi Oluthuone Kaisla, der lå 5 minutters gang fra mit hotel - og forholdsvis tæt på byens centralstation og centrum. Jeg havde fundet frem til stedet via Ratebeer, hvor den har byens næsthøjeste score.


Baren er temmelig stor - både hvad angår siddepladser og øludvalg. Af sidstnævnte bydes der på øl fra mere end 30 haner, ligesom flaskeudvalget hurtigt ryger forbi 100 varianter.

Der er tale om primært belgisk, amerikansk og engelsk øl, men naturligvis også de mikrobryggerier, landet har at byde på. Af det udenlandske øl, er der ikke kun tale om det, du støder på mange steder. Blandt de amerikanske var blandt andet Founders og Kona, der begge laver fremragende øl.

Udvalget fremgår af tavler i baren, ligesom flaskeudvalget står fremme, så du nemt kan orientere dig i det.


Indretningen er typisk pubstil, som vi kender det fra især England, og rasende hyggelig. Der er plads til at hænge ved baren, men også en masse hyggelige kroge, hvis du vil have lidt mere privatliv.

Betjeningen var god og imødekommende, så du følte dig velkommen. Øllet bliver skænket i originale glas fra bryggerierne, og hele herligheden ligger en smule under det, du betaler på de danske ølbarer, men hvor udvalget snildt matcher dem.

Selv smagte jeg følgende:

  • Sour Fuzz fra Panimo Hilsi. En syrlig farmhouse ale på 7,5%
  • Plevnan stout fra Koskipanimo. En stout i britisk stil på 7%
  • Castaway fra Kona. En frisk IPA på 6%. Øllen kan, pudsigt nok, p.t. købes i Rema 1000

Alt i alt et sted, der er værd at udforske, er man på de kanter.

Skål!

Ingen kommentarer: