tirsdag den 22. juli 2014

Superbrugsen i Fensmark

Et lille udsnit af
Superbrugsens udvalg
I mange år var Fensmark lidt uden for Næstved nok mest kendt for Holmegaard Glasværk, men de senere år er byen også kommet på radaren hos de ølinteresserede. Årsagen er, at Superbrugsen i byen over de senere år har oparbejdet et godt ry for deres øludvalg. Jeg har tidligere været forbi, men valgte at bruge et par timer af min ferie på at lægge vejen forbi igen - det fortrød jeg ikke.

Der skiltes med, at ølafdelingen har mere end 250 forskellige øl. Jeg talte ikke efter, men er ganske overbevist om, at det holdt stik. På hylderne er der de gængse øl, der fås i Coop-butikkerne, men Herman Olsen, som bestyrer afdelingen, har med sikker hånd suppleret udvalget med mange spændende øl. 

Der er mere eller mindre komplet sortiment fra Hornbeer og Midtfyns Bryghus, ligesom lokale bryghuse, som det spændende Kongebryg, er repræsenteret. Ligesom det er tilfældet med flere af de danske bryghuse, er det udenlandske øl også udvalgt med fin sans - og ikke bare i flæng. Blandt andet stod den fremragende Konrad fra norske Lervig på hylderne, ligesom jeg i den tyske "afdeling" blandt andet noterede det for mig ukendte Kuchlbauer bryggeri samt den fremragende Maisel's Weisse. På hylderne var også de to trappist-øl fra østrigske Stift Engelszell, og sådan kunne jeg blive ved.

Prisniveauet var også mere end rimeligt, hvor der blandt andet var flere gode tilbud på øl fra de mere lokale bryghuse. Desuden var hylderne letoverskuelige, og delt i en dansk og udenlandsk afdeling, hvilket også gjorde det let at orientere sig.

Alt i alt er Superbrugsens gode ry mere end velfortjent, og absolut et godt sted at tage hen, hvis du er ude efter noget godt øl eller øl, som du ikke ser alle steder, og med noget for enhver smag for såvel den almindelige nysgerrige som ølnørden.

Skulle man have lyst til at lægge vejen forbi, er adressen Næstvedvej 2 i Fensmark.

Hermed anbefalet.

Ingen kommentarer: