fredag den 11. juli 2014

New York - 25 år efter

Twin towers med videre set fra
toppen af Empire State Building
Det er i disse dage 25 år siden, at jeg var på min første storbyferie. Sidenhen har jeg været afsted på mange af disse, men udlægget var ganske hårdt, nemlig New York.

Jeg var afsted i en uge, og det sammen med min gamle ven, Jørn Petersen. Jeg var på det tidspunkt ”mellem” militærtjeneste og studium, og arbejdede som sommerferieafløser i postvæsenet. 

Jeg husker, at vi sad og bladrede i rejsekataloget fra Tjæreborg – efter rejser til Ibiza. Men pludselig dukkede New York op på radaren, og beslutningen blev hurtigt taget – der måtte vi da hen! Rejsen kostede omkring 4.000.- for fly og hotel, men ingen forplejning.

Der blev op til rejsen researchet, både hvad angår mulige ture med rejsebureauet og hvad vi skulle se i byen. Visum skulle også klares.

Vi boede på Manhatten på et hotel, der hed New York Penta og som lå lige overfor Madison Square Garden. Og jeg husker vejret som værende gloende hedt, hvor der var en skøn blanding af høj sol og gevaldige tordenskrald.


Central Park
Ugen blev blandt andet brugt på en busrundtur, hvor vi kom gennem og forbi Chinatown, Harlem, Battery Park, World Trade Center med videre. Vi valgte også at bruge en hel dag i Central Park, der fortsat står som én af de største enkeltstående ferieoplevelser, jeg har haft. Det var om søndagen og parken var pakket til randen med new yorkere og turister. Der var musik, teaterstykker, sport med videre overalt, og trods de mange mennesker, var parken klinisk ren.

Vi fik også været oppe i Empire State Building, besøgt Museum of modern art og FN-bygningen, slentret ned af Broadway og den dyre 5th Avenue, besøgt stormagasinerne Macy's og Bloomingdales, været i Tiffany's og forbi mange af de bygninger, hoteller, adresser, vi kendte fra blandt andet films med videre

Noget af det, der imponerede os var, hvor nemt, det var at finde rundt på Manhatten - avenues på langs og streets på tværs, og så skulle du "bare" kende den rigtige kombination.

Som sagt var det min første storbyferie - vist også Jørns - og der var nok mange ting, vi ville have gjort anderledes, havde vi været lidt mere rutinerede. Måske droppet museumstur, og i stedet besøgt Frihedsgudinden, de andre bydele med videre, og generelt udnyttet tiden noget bedre. En uge var også alt, alt for lidt-

Men alt i alt en fremragende ferie, der fortsat står højt på listen med ferieoplevelser. 

Og lige siden har jeg drømt om at komme tilbage. I de senere år har jeg tænkt på, at det kunne ske i forbindelse med deltagelse i New York Marathon, men det næste års tid, har jeg også en anden anledning - nemlig, at min ene niece skal bo et år i byen. Så måske det lykkes her 25 år efter mit første besøg.....

Ingen kommentarer: