onsdag den 29. august 2012

Coldplay i Parken

Tirsdag aften spillede Coldplay i Parken, og det var første gang, at jeg sådan rigtigt oplevede dem.

Da de i 2002 gæstede Danmark måtte jeg sælge min billet grundet eksamen dagen efter og i 2009, hvor de spillede på Roskilde, hørte jeg dem på afstand og med et halvt øre, da jeg allerede var begyndt på den mentale og fysiske restitution efter festivalen.

Men da billetterne til tirsdagens koncert kom i salg, slog jeg straks til. Og det fortrød jeg ikke! Det skyldes blandt andet

  • Et band, der var mere end velspillende og –oplagt, og som lyste af spilleglæde og energi. Og som på forrygende vis sparkede samtlige sange udover scenen. Her var der ingen rock and roll-attituder, men blot nogle fyre i t-shirts, som nød at spille deres musik. Og de brugte så lidt af scenen, at den snildt kunne have været skåret ned til en tredjedel. Det var som om, at de bare ville stå og spille sammen, og så var det lige meget om det var for 45.000 i Parken eller for 20 personer på en tilrøget pub i Macclesfield. Det vidner om klasse. Og det er som om, at bandet har fundet den koncertformel, der passer dem bedst. En stor og flot stadionkoncert, men uden at ligne andre.

  • En fantastisk kulisse, med imponerende lysshow, flot scene, balloner, konfetti og fyrværkeri. Og ikke mindst finten med de armbånd, der blev udleveret ved indgangen, med en lysdiode, der så blev styret af teknikerne. Et fantastisk syn med 45.000 lysende armbånd rundt om i hele Parken. Alt i alt perfekte måder til at involvere publikum og rammerne på.

  • En sætliste, der var tæt på det perfekte, i såvel indhold som variation, og jeg får fortsat gåsehud, når jeg tænker tilbage på deres versioner af blandt andet In my place, Paradise og Speed of sound. Eneste ankepunkt er, at koncerten til tider haltede noget, hvor især de meget stille sange ikke rigtigt matchede stadionkonceptet, men det var glemt, når der igen blev åbnet for sluserne med sange, der greb efter himlen og sparkede benene væk på publikum.

Opsummeret er jeg meget enig i anmeldelserne i såvel BT som Gaffa, både hvad angår indhold og antal stjerner.

Så en stor tak til Coldplay for en fantastisk koncert, og en stor tak til Frank og Karin for det gode selskab og for at gøre aftenen endnu mere perfekt.

Ingen kommentarer: