lørdag den 28. juli 2012

Min racercykel....

Jeg bliver ofte spurgt om, hvilken racercykel, jeg cykler på. Svaret findes i nedenstående opremsning af dele og udstyrsgrupper.

Cyklen blev bygget i 1994 i forbindelse med, at min far afhændte sin cykelforretning. Så cyklens dele er fra det år eller tidligere. Dæk, slanger og cykelcomputer er dog siden blevet udskiftet!

datidens kroner stod den vel til 12.000.-, men her 18 år efter fremstår den håbløs forældet. Men nu er jeg jo et gammelt røvhul, der synes, at alting var bedre i de gamle dage  - i hvert fald indtil videre.....

Cyklens samlede vægt er ca. 14 kg., hvoraf selve rammen vejer 2190 gram, hvilket stort set svarer til, hvad en komplet racer vejer i dag! Og vægten er fordelt på følgende:

  • Ramme - Columbus Cromor stålramme. Og bygget som en Olmo San Remo
  • Forgaffel - Olmo Columbus chrom
  • For- og bagnav: Shimano 105
  • For- og bagskifter: Shimano 600
  • Integreret bremsegreb og gearskifter: Shimano 600
  • Saddelpind: Campagnolo Record
  • For- og bagbremse: Shimano 600
  • Overrør (styret): 3T
  • Click pedaler: Shimano 600
  • Frempind - 3T
  • Fælge - Mavic 192, aluminium
  • Saddel - Selle Italia Turbo Special. Den er så fra 1990 og fulgte mig blandt andet på Sjælland Rundt i 1991 og 1992
  • Pedalarme og krankboks - Campagnolo Record
  • Styrfittings - Campagnolo Record
  • Flaskeholdere - Blackburn aluminium
Med tiden vil nogle af delene nok blive udskiftet, men med til historien hører også, at jeg stort set ikke kørte på den fra 1994 til 2011, så mange af delene fremstår fortsat næsten ubrugte.

Mit cykletøj er dog siden 1994 blevet udskiftet, da det åbenbart ikke kunne tåle at lægge i mine skabe så længe.....

3 kommentarer:

Johnny sagde ...

Var der gået møl i tøjet hehe.

Søren Nielsen sagde ...

Ja Johnny, noget i den stil... :)

-rene sagde ...

jeg er så glad for min cykel, jeg kommer hurtig rundt omkring :-)
Ophavet lader sig ikke fornægte. Også jeg nåede jo lige at købe en mountain-bike før I lukkede butikken. Den holdt i mange år på trods af en billig pris. TAK! Nu kører jeg på en 'sort cykel' (sorry!)