onsdag den 25. januar 2012

Folketings-fjernsyn....

De seneste par måneder er mere og mere af mit tv-forbrug gået til kanalen TV fra Folketinget - både fordi, at jeg på en vis strækning er en politisk nørd og af almen interesse.

Nu er der ikke tale om det mest sindsoprivende fjernsyn, for programmerne er enten fra debatter i selve Folketingssalen eller fra politiske samråd eller udvalgsmøder. Og jeg bliver kun hængende, hvis emnet eller debatten fanger.

Det gode ved kanalen er, at den giver mulighed for at få et godt indblik i de politiske processer og giver én mulighed for at følge med i dybden – udenom spindoktorernes og mediernes filter. Du får hele debatten og alle argumenterne med, og kommer bag diskussionerne. Og får et andet/mere nuanceret billede af mange af politikerne. Flere af dem, der velvilligt stiller op foran DR' og TV2's kameraer eller på avissiderne, ser man sjældent på talerstolen eller i de politiske samråd. Omvendt oplever du mange, mere ukendte politikere, som dygtige, kompetente og arbejdssomme.

Én der lander midt mellem disse to "poler" er blandt andet Venstres Ellen Trane, og mit indtryk af hende, er blevet kraftigt justeret efter, at TV fra Folketinget er lagt ind i min zapper-rytme. Inden da virkede hun som en overfladisk skrigeskinke, men nu fremstår som en meget kompetent politiker - i min optik.

Modsat den brede tv- og avisvirkelighed oplever du også, at der rent faktisk tales politik og holdninger - primært i udvalgene. Og ikke kun fokusgrupper og proces. Du oplever, at meninger brydes og at det er nogle klare politiske holdninger, der ligger bag forslag og argumentation. Det bedste eksempel var et samråd, hvor kontanthjælpsloftet blev diskuteret. Her sagde én af landets absolut dygtigske politikere, Mette Frederiksen, at det er muligt, at den borgerlige oppositions model virker, men at hun tror på en anden vej, en anden måde, og at den også virker. Altså respekt for andres meninger og et politisk valg.

Så jeg er glad for, at jeg langt om længe oplevede denne kanal og til folk med politisk interesse, kan den kun anbefales. Men vælg udsendelserne med omhu!

1 kommentar:

rene sagde ...

Kunne ikke være mere enig; glimrende indlæg (sådan er det vel, når man er nig?). det er educational tv, men netop valgt med omhu. Der er et godt tcxt-tv at orientere sig i. Og vælger man efter interesse (jeg selv skal se mig om efter debatter om gruppeeksamens genindførelse). Sjovt at være med så langt fremme på sædet. Men man skal passe på og se det relevante. Selvom man så nok kan få bedre syn på politikerne. Det med Tranen har jeg til gode. Skal måske så nok se lidt mere med hende in action (dog svært nervøs for at det ikke hjælper :-)