søndag den 27. november 2011

Stout!

Den 29. november har Danske Ølentusiasters lokalafdeling her i Ringsted endnu en gang kaldt til samling, hvor den står på noget så besnærende som Porter, stout og dobbeltbock. Det er en årlig tilbagevendende begivenhed - dog anden gang i år. Den første skrev jeg om her - og må karakteriseres som en smagning af særlig relevant karakter, hvorfor deltagelse er obligatorisk!

Ja, for netop omtalte øltyper må karakteriseres som værende mine yndlings. Og grundene er mange - den kraftfulde og cremede smag, de ofte har, de mange smagsvarianter, en type med megen karakter og at de går til både mad eller "blot" nydelse.

Dog er mit forhold til øl primært af konsumerende karakter, hvorfor jeg ikke interesserer mig det store for bryggemetoder, malt- og humletyper og så videre, så en større udredning om forskellen mellem stout og porter og så videre, må findes andetsteds.....

Da det er en kraftfuld og tung øltype, er det primært en vinterøl, men jeg mener nu, at alt vejr er stout-vejr. Dog foretrækker jeg en kølig pilser eller hvedeøl på en glohed sommerdag eller over hækken.

Nå, men omtalte smagning, der helt sikkert bliver en stor smagsoplevelse, er også en god anledning til at smide en top-5 over mine yndlingsportere/-stouts:

Youngs double chocolate stout: Én af mine absolutte yndlingsøl. Chokoladesmagen er markant i den runde og cremede øl. Og absolut en dessertøl - med eller uden dessert.

Imperial stout fra det lille bryggeri: Det lokale bryggeri lige uden for Ringsted, og et af landets mest spændende og innovative bryggerier. Deres Imperial Stout er én af juvelerne i deres store udvalg. En kraftfuld børste, med en god, god eftersmag, der bliver hængende længe.

Imperial stout fra Samuel Smith: Faktisk én af dem, der for alvor gav mig interessen for porter og stout, og længe blandt mine yndlingsøl. Og bedst, når den nydes fra fad på en pub i Manchester!

Beer geek breakfast stout fra Mikkeller: En øl, Mikkeller har lavet flere varianter over, og hvor de viser, at de er blandt Danmarks eller for den sags skyld verdens mest interessante bryggerier. Selv foretrækker jeg den oprindelige udgave, der er tung og kraftfuld, med kraftig smag af chokolade og kaffe. 
Porter fra Ølfabrikken: Ølfabrikken var et af de første danske bryggerier, der begyndte at eksperimentere med øltyper og brygning. Bryggeriet er desværre ikke mere, men enkelte af deres bryg blev videreført af først GourmetBryggeriet og sidenhen Harboe, heriblandt deres Porter og efter originalopskriften. Jeg ved ikke, om den stadig er i produktion, men det hænder, at den findes på hylden i supermarkederne. Men en slet og ret fremragende øl, du aldrig bliver træt af.

Og med disse ord, ser jeg frem til tirsdagens smagning i Ringsted.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg håber dagens smagning bringer nye øl ind på listen

Skjold