lørdag den 13. august 2016

Premier League er tilbage

I denne weekend sparkes Premier League i gang, og tiden må vise, hvor meget, jeg får fulgt med i den. 

Men, set på papiret, kan der blive tale om den mest spændende sæson i mange år. Pengene er mange og så er nogle er verdens bedste trænere samlet i samme liga - Klopp, Conte, Guardiola, Pochettino og Mourinho. Vi mangler vel bare Diego Simeone og Luis Enrique for at gøre samlingen komplet!

Og vanen tro, er der i mange af klubberne blevet handlet stort ind, hvor mit eget hold, Manchester United, satte trumf på og købte verdens dyreste spiller, Paul Pogba. Om han er knapt en milliard værd, må gøres op senere, men han er uden tvivl den manglende brik, holdet har sukket efter i mange år, og som kan gøre Mourinhos spillestil og koncept komplet. Det bliver i hvert fald interessant at følge, hvordan han og resten af de nye spillere, og ikke mindst Mourinho, klarer sig i United. Jeg har stor tiltro til, at det bliver en stor succes.

Mere lunken er jeg overfor Guardiola i City. Nok er der igen handlet dyrt ind, ligesom mange af stjernerne fortsat er i klubben. Men har den materialet til at udleve Guardiolas spillestil? Jeg tvivler. Og samtidig kommer han til en klub, der er meget anderledes end hans forrige - både i spillestil, kultur, setup med videre. Men er han på udkig efter nye udfordringer, får ham dem nok her.

Så har jeg større tiltro til Liverpool. Nok har Klopp ikke handlet de store stjerner, men han har vist evnen til at kunne udvikle spillere og et hold, og ret beset håber jeg, at han kan føre holdet tilbage til fordums styrke.

Så er der Chelsea. Conte overtager en stort set intakt trup, og så med nyindkøbte Kanté fra mesterholdet, Leicester. Kan han forløse holdets potentiale, eksempelvis ved at bringe Fabregas og Hazard tilbage til tidligere styrke, bliver holdet en meget varm titelbejler.

Det samme gør Tottenham. Måske den mest talentfulde trup i ligaen, med den mest talentfulde træner. Men holdet fejler, når det gælder. Måske klubbens deltagelse i Champions League kan styrke rygraden. Jeg håber det - jeg er også en fodboldromantiker, og kan lide hold, der satser på unge spillere, og som har en rygrad af spillere fra det land, holdet kommer fra.

Endelig er der Arsenal. Sidste år var de med i kampen om mesterskabet. Det kommer de ikke igen. Holdet har stort potentiale, men de øvrige er bare meget bedre. Jeg har en vis sympati for holdets mangeårige træner, Arsene Wenger, men han virker meget konservativ og hænger fast i sit koncepts hængedynd. 

Hvorom alting er, glæder jeg mig til, at bolden igen triller i verdens bedste liga, og her er mit bud på en top-6:
  1. Manchester United (ja, jeg er meget farvet)
  2. Chelsea
  3. Tottenham
  4. Liverpool
  5. Manchester City
  6. Arsenal

Ingen kommentarer: