mandag den 15. august 2016

Criollo Stout

Da ølbølgen for alvor skyllede ind over andedammen, var Semper Ardens-serien Carlsbergs svar på denne, og i den indgik nogle, på den tid, ganske spændende øl.

Deres Criollo Stout blev meget hurtigt en favorit - den matchede Young's Double Chocolate Stout ganske fint. En øl, der stod højt på favoritlisten, og begge smagte af noget anderledes, nyt og spændende.

Siden er Semper Ardens-serien blevet noget udvandet, men bagest i mit skab havde jeg en Criollo Stout stående - med udløbsdato i december 2007.

Den har jeg så ikke længere, da jeg åbnede den forleden. Der er tale om en chocolate/sweet stout på 6,8%. Jeg husker den som en fyldig sag, men her i 2016 føles den meget let i smagen.

Noterne af chokolade og tørret frugt er der stadig, og lagringen har givet den en snert af sherry-smag. Men den har ikke udviklet sig lige så godt, som de mere stærke øl gør, og virker en kende anonym og flad i smagen. Og smagen flader hurtigt ud.

Men alligevel er der noget storhed over øllen, men måske nostalgien spiller mig et puds. Som at se en yndlings-fodboldspiller i karrierens efterår. Uanset hvad, vil Criollo Stout fortsat stå som en stor øl, og det var spændende at smage den igen, her så mange år efter.

Skål!

Ingen kommentarer: