mandag den 23. maj 2016

Ølfestival 2016

I den forgangne weekend indbød Danske Ølentusiaster til ølfestival i København. Den har de senere år været holdt i TAP1 på den gamle Carlsberggrund, men er nu flyttet til Lokomotivværkstedet nær Fisketorvet. 

Og i lighed med de senere år, gæstede jeg festivalen om torsdagen. Her er festivalen lidt mindre overrendt, hvor der er god plads ved standene, til at komme rundt og tid til at tale med bryggerne.

Selve ølfestivalen er et slaraffenland for ølnydere - hvad enten du er ølnørd eller "blot" almindelig nysgerrig - for der er noget for enhver smag. Både i øltype, procenter, smagsnuancer, eksperimenterende eller mere mainstream og så videre. Det betyder også, at du får mulighed for at gå på opdagelse i de mange spændende - især danske - bryggerier, lære øllets verden bedre at kende og slet og ret at få en god oplevelse sammen med ligesindede.
Og det er ganske enkelt. Du køber en entrebillet og en række poletter (10.- stykket), som du så langer i hånden på den ølbod, hvor du gerne vil smage en øl. Øllet hældes op i det ved indgangen udleverede smageglas, og mængden er 5-10 cl.

Heller ikke i år havde jeg lagt nogen fast plan for, hvad jeg skulle smage, men ville blot prøve mig frem. Dog vidste jeg, at jeg skulle forbi Amager Bryghus, Det Lille Bryggeri, Ugly Duck Brewing og Rocket Brewing, for de er alle garanter for mere end godt øl, ligesom de igen i år havde nogle spændende nyheder med.

Derudover havde jeg noteret, at diverse importører også havde nogle spændende flaskeøl med, så dem skulle jeg også forbi. Og så dukker der altid nogle overraskelser op, og i lighed med sidste år, havde amerikanske Brooklyn, der stod sammen med Carlsberg, hevet nogle gevaldige specialøl med. Øl, der ikke stod i programmet. Og K For Kriek og Kiwi's Playhouse var et par af dem, der virkelig kræsede for mine smagsløg.

Aftenens clou var dog importøren Prima Beer, der blandt andet havde en del amerikansk og belgisk øl med, jeg aldrig før havde smagt eller set. Også i den mere udfordrende ende.

Så generelt fik jeg smagt meget godt øl, og en top 6 kunne se sådan ud - i uprioriteret rækkefølge:

  • Saison du Chardonnay - Ugly Duck
  • The Dark Overlord - Amager Bryghus
  • Verzet Oud Bruin Oak Leaf - smagt hos Det Belgiske Hus
  • Black Mash 2 - Det Lille Bryggeri
  • Hanssens Lambic Experimental Raspberry - smagt hos Prima Beer
  • Kiwi's Playhouse - Brooklyn
Mange tak til Danske Ølentusiaster for et godt arrangement. Mange tak til bryggerierne for meget godt øl. Mange tak til Peter, Martin og Kenn for rigtigt godt selskab.

Skål!

Ingen kommentarer: