søndag den 23. november 2014

Dagbog fra New York #1

Fredag den 14. november satte jeg kursen mod New York, for at tilbringe en uge i byen, der aldrig sover. Noget jeg har drømt om længe - ja, faktisk siden, at jeg besøgte byen for første gang for mere end 25 år siden. Men nu skulle det være, og aktualiseret af, at min ene niece, Anne Katrine, p.t. bor derovre, hvor hun er au-pair hos en dansk familie.

Og det blev en helt fantastisk oplevelse. En oplevelse, jeg over de næste par blog-indlæg vil se tilbage på. Både såfremt eventuelle læsere af bloggen gerne vil læse om mine oplevelser, men også for selv at holde lidt fast i dem.


Det sker i "dagbogsform", hvor jeg skriver lidt om, hvad jeg oplevede den enkelte dag. Jeg fik også oplevet nogle gode ølsteder, men dem skrives der om i et særskilt indlæg.


Forinden afrejsen havde jeg researchet og planlagt en del. Jeg havde fået en række gode tips om byen og især om steder, der ikke lige står på første side i rejseguiderne - 1000 tak til Birgith Pedersen og Susanne Berthelsen for dem.

Så planerne var mange - så mange, at jeg tænkte, at jeg vist måtte vente med at sove til, at jeg kom hjem, hvis jeg skulle nå det hele.

Times Square by night

Fredag
En lang flyvetur, men fin service og rettidighed fra SAS' side. Efter knapt to timers kø ved paskontrollen i Newark, var jeg klar til at sætte kursen mod hotellet. Og kl. 18.00 tjekkede jeg ind på Hotel Pennsylvania, der ligger på 7th Avenue - lige overfor Madison Square Garden og med Empire State Building i 'baggården'. I øvrigt det samme hotel, jeg boede på for 25 år siden, og der var ikke sket meget nyt siden da!

Jeg fik pakket ud og begav mig så ud i aftenen, hvor kursen blev sat mod Times Square - et væld af neon-reklamer, teatre og turister. Imponerende. Aftenen blev rundet af på den fantastiske ølbar, The ginger man.

Selfie på Brooklyn Bridge
Lørdag
Ramt af træthed og jetlag, men det måtte bare gås og opleves væk. Efter en hurtig morgenmad på en klassisk amerikansk diner, gik det på nogenlunde raske fjed mod Brooklyn. Men inden, at jeg nåede dertil, blev der sat hak ved det nyopførte Trade Center, der står tæt ved Ground Zero, Battery Park og tur med Staten Island-færgen, hvor vi kom forbi Frihedsgudinden. Den smukke Brooklyn Bridge blev krydset, hvor der blev knipset et utal af fotos, ligesom jeg lagde vejen forbi Brooklyn Bridge Park og DUMBO, fik en fantastisk pizza hos Grimaldi's, set bagsiden af Brooklyn inden, at jeg endte turen i det hippe Williamsburg. En gåtur på +25 km., og så var det tid til at slukke tørsten på et par fantastiske ølbarer!

Søndag
Dagen var afsat til basketball og hygge sammen med niecen. Men inden, at vi mødtes, nåede jeg Times Square (igen), den imponerende Grand Central Station, hvis ankomsthal er kendt fra mange films og Bryant Park, hvor der var lavet "vinterby" med skøjtebane og små boder.
Niecen og jeg er klar til basketball

Kl. 11 mødtes jeg med niecen og efter en kop kaffe på Starbucks, var det tid til basketball i Madison Square Garden. En imponerende arena, hvor New York Knicks tog imod Denver Nuggets. Trods pladser højt oppe, havde vi et godt udsyn til en kamp i højt tempo og med fine tekniske detaljer. Ikke ulig min egen tid på ungdomsskolens basketball-hold! Undervejs var der en masse underholdning og en fin stemning, der bar hjemmeholdet frem til sejr. Efter kampen tog vi til Soho for at spise lækre kager hos Dean & Deluca efterfulgt af en fantastisk burger hos The mercer kitchen. En perfekt dag.

Mandag
En regnvejrsdag, men det blev alligevel til mange km på gåben og en masse oplevelser. Jeg fik knipset billeder ved FN-hovedkvarteret, den imponerende St. Patrtick's Cathedral, hvor der også blev tændt et lys for dem, jeg savner, 5th Avenue, hvor de fashionable butikker ligger side om side med videre. Jeg fik også oset i verdens største stormagasin, Macy's, Chelsea whole foods market og Eataly. De to sidstnævnte byder på alskens delikatesser, ligesom der i Eataly også er en lækker ølbar.


Manhattan Skyline
Tirsdag
Endnu en niece-dag. Dagen blev indledt i Williamsburg, hvor hun viste lidt rundt i byens hyggelige gader og spændende butikker. Bydelen er ikke ulig Notting Hill i London. Efter en lækker pizza, satte vi kursen mod Manhattan, hvor jeg havde købt billetter til en havnerundfart med The Circle Line. En rigtig god investering - du fik set byen og dens imponerende skyline fra vandsiden samtidig med, at den stærkt underholdende guide fortalte en masse om byens historie. Dagen sluttede i Greenwich Village, med blandt andet lækre cupcakes hos det kendte og hyggelige Magnolia Bakery

Nogle hæsblæsende dage, men jeg var ikke færdig endnu. Slutspurten skriver jeg om i næste blog-indlæg.

Ingen kommentarer: