torsdag den 23. oktober 2014

Min nationalret

Yndlingsretten, som den tog
sig ud i begyndelsen af juli her på matriklen
Fødevareministeren har startet en debat om vores madkultur, hvor målet er at forbedre den danske madkultur. Et af initiativerne er at kåre landets nationalret. Det sker gennem en afstemning, alle kan deltage i. P.t. kan man så stemme på, hvilken af tre retter i ens landsdel, man synes der skal gå videre til den store Nationalretsfinale. Læs eventuelt mere her.

Man kan nok mene mange ting om dette initiativ, men da jeg holder af mad og især det danske køkken, giver jeg da gerne mit besyv med!

De retter, jeg ofte selv vender tilbage til, når jeg enten er ude at spise eller bladrer i mine kogebøger, er det klassiske smørrebrød, stegt flæsk, biksemad, stegte ål, frikadeller, hakkebøf og stegte sild. 

Men yndlingsretten, og derfor mit eget bud, bliver nu en gang smørstegt rødspætte. Jeg får den mindst to gange om året, hvor jeg selv tilbereder den. En sommerferie-tradition er nemlig at tømme fiskehandlerne i Karrebæksminde, hvor et par velvoksne rødspætter altid kommer med hjem i posen.

Den er meget let at lave, for den kræver blot en stor pande og rigeligt med smør. Jeg foretrækker den serveret med nye kartofler og persillesovs, og en dertilhørende kold øl. Men i sommers blev det i stedet med dampede grøntsager og kølig hvidvin, og det fungerede mere end fint.

Nu elsker jeg i forvejen fisk, og den smørstegte rødspætte er, for mit vedkommende, det tætteste, du kommer en himmerigsmundfuld. I hvert fald, når vi taler mad.

Velbekomme.

Ingen kommentarer: