torsdag den 26. december 2013

Mine årslister - diverse

Jeg har her og her gjort året 2013 op, musikalsk set, men der er andet i livet end musik....., så her følger et par årslister af den mere diverse art - og med enkelte links til tidligere blogindlæg:

Tv-program
Igen i år går titlen som årets bedste program til Nak & Æd. Dansk fjernsyn, når det er absolut bedst. Jeg glæder mig allerede til næste sæson, der skulle bringe Nikolaj og Jørgen samt de begejstrede seere til blandt andet USA og Afrika.


Dette års Runner-up blev Ellemann & Lykketoft. Et program, der understreger, at der trods alt findes hamrende dygtige studieværter og at landet en gang har haft nogle meget dygtige politikere.

Jeg har tidligere skrevet om begge programmer, og dét indlæg kan (gen)læses lige her.

Filmoplevelse
Django Unchained - Tarantino skal fortsat have stor tak for at bringe western-genren tilbage
Runner-ups: Operation Argo og Jagten

Årets oplevelse
Årets absolut bedste oplevelse blev Øllogens studietur til Edinburgh. En by, der levede op til alle de høje forventninger, vi alle havde, og som jeg stensikkert skal opleve igen.

Runner-up blev HH-klassens studenterjubilæum i sommers. Et herligt gensyn, og dagen vil blive husket i mange år fremover.

Årets bedste øl
Kriteriet er her, at der ikke må være tale om øl, jeg havde smagt før. Og vinderen blev Black Elixir fra Danmarks bedste og mest interessante bryggeri, Det lille bryggeri lidt uden for Ringsted. En tung øl på 13,7%, mens satans velsmagende.

Årets bedste læseoplevelse
En gennemgang af mine hylder viser, at jeg i år fik læst mig gennem 15 romaner af såvel nyere som ældre dato. Det gav mange gode læseoplevelser, men titlen, som årets bedste går til P
eter H. Olesens Lille dansk samtidsroman, der udkom i begyndelsen af året. Og som blev læst med stor begejstring straks efter.

Årets fodboldkamp
Noget af det bedste fodbold, 2013 bød på var tysk, personificeret ved Borussia Dortmund og ikke mindst Bayern München. Og det var en sejr for fodbolden, at det netop blev de to hold, der tørnede sammen i årets 
Champions League-finale. Kampen blev spillet i et hæsblæsende tempo og på et tårnhøjt niveau. Og som fan af Bayern München var jeg glad for, at de til sidst snuppede sejren, og dermed understregede deres position, som verdens p.t. bedste fodboldhold.

Årets fodboldspillere - i "mine" klubber
Manchester United - Michael Carrick
FC København - Pierre Bengtsson
Bayern München - Philip Lahm
Inter - Rodrigo Palacio

Ingen kommentarer: