lørdag den 30. november 2013

Roskilde eller Northside?

I skrivende stund har den aarhusianske musikfestival, Northside, offentliggjort, at fine navne som Arcade Fire, Franz Ferdinand, The National, Mew og Quadron vil spille op og ud, når festivalen løber af stablen til sommer. Alle navne, der ville gå direkte ind på min "skal se"-liste, spillede de på Roskilde.

Hvad angår Roskilde, er ingen navne p.t. offentliggjort, og kender man festivalen ret, bliver de første navne et verdensmusiknavn, som kun en håndfuld gymnasieelever fra Sankt Annæ vil juble over samt et dødsmetal-band, der primært vil appellere til vores norske broderfolk!

Så selvom jeg i sommers sagde, at jeg næste år ville tage den fulde pakke på Roskilde, nærmer en situation sig, hvor Roskilde skal smide nogle gode kort på bordet for, at det så kommer til at ske. Kort i form af eksempelvis Neil Young, Rolling Stones, Arctic Monkeys, Stone Roses, New Order, Babyshambles, Saint Etienne, Interpol, Johnny Marr og/eller Mazzy Star.

Men - og der er altid et men! - selvom Northside allerede frister meget, er der også nogle vægtige ankepunkter. Billetprisen nærmer sig Roskildes, og dertil skal så lægges udgifter til transport til og fra Aarhus samt overnatning (Northside har ikke noget campingareal, så du skal selv ud at finde og betale for overnatningsmuligheder), så det løber godt op. Og så er der lejrstemningen. Den vil mangle i Aarhus, og da den er en meget vigtig del af en festival, er det et tungt lod, der trækker i den modsatte retning. Det er der, hvor der tales om koncerterne og gårsdagens oplevelser, fortælles røverhistorier, grines og ikke mindst festes.

Så selvom navnene på Northside ganske givet vil appellere mere til min mere eller mindre tvivlsomme musiksmag end Roskilde vil gøre, ender det nok med en Roskilde-model. Også selvom jeg stensikkert vil brokke mig over programmet. Det har jeg så gjort siden, jeg tog den fulde pakke første gang - i 1994 - så det brokkeri er efterhånden af mere rituel karakter!

Og uanset, hvor tyndbenet programmet end måtte være, er der altid noget, du kan lide og samtidig får du mulighed for at opleve noget nyt. Udfordringen og men'et er dog, at programmet ikke må ende i grøften med den lidt resignerende attitude om, at hvis du ikke kan få det, du elsker, må du elske det, du kan få!

Nå, men tiden må vise, hvordan valget falder ud, og indtil da, kan man ihukomme Neil Youngs rammende ord om, at "Rock and roll will never die"!

Ingen kommentarer: