lørdag den 27. oktober 2012

The Raveonettes i Store Vega

Koncerter med The Raveonettes har altid uforudsigelighedens skær hængende over sig, hvor du blandt andet aldrig helt ved, hvor du har dem - og især Sune Wagner. Og det betyder, at en koncert med dem kan være meget indadvendt, ekstremt støjende og hvor sætlisten primært består af mere eller mindre ukendte numre. Eller en mere udadvendt, hvor bandet spiller som gjaldt det livet og stråler af spilleglæde og afleverer deres fantastiske bagkatalog på smukkeste vis.

Så da Anita, Mikkel, Lotte og jeg fredag aften troppede op i Store Vega var det også med dette i baghovedet, for vi havde alle oplevet begge udgaver og det, der lå imellem - med, for mit vedkommende, koncerten på Roskilde 2011, som det absolutte højdepunkt.

Og da vi omkring kl. 23.00 forlod Store Vega var vi alle enige om, at de havde ramt sidstnævnte udgave, for vi havde været vidner til 75 minutters sublim opvisning på en dansk musikscene. Og en understregning af, at The Raveonettes er det ypperste rockorkester i Danmark og er er den målestok alle andre bør stræbe efter. Det kunne samtidig og endnu en gang konstateres, at det i den grad klæder bandet, at Sharin "Mrs. Über-cool" Foo har fået en mere fremtrædende rolle på plade såvel som live, både sang- og musikmæssigt.

Jeg er derfor også meget enig med en Steffen Gronemann, som skrev følgende på deres Facebook-side: "Det kan godt være, at Sune ikke har sovet i 5 døgn - som Sharin fortalte fra scenen - men aldrig i mine 10 år og +20 koncerter som The Raveonettes-afficienado har lyset, lyden, nerven og setlisten været bedre. Den nuværende live-konstellation er sublim og formen i aften i Vega er ikke set bedre. En fænomenal magtdemonstration ud i kunsten at lave støjende popmusik, der går lige i hjertet. Mindblowing. Og stor ros til hele The Raveonettes live-crewet. Er en smule målløs og ørerne ringer på den bedst tænkelige måde...".

Jeg giver koncerten 5 ud af 6 stjerner og højdepunkterne var, i mine ører, den akustiske version af Young & Cold, The Enemy, Aly, walk with me og ikke mindst Apparitions og Observations, der begge vel var nogle af de bedste liveudgaver, der er spillet på dansk grund de senere år!

Tak til The Raveonettes for en fremragende aften, og tak til Anita, Mikkel og Lotte for godt og hyggeligt selskab.

Næste koncert bliver for mit vedkommende Beach House, der spiller i Store Vega om et par uger. Den glæder jeg mig til.

Lad mig runde af med den spritnye video til Curse the night fra Observator:






Ingen kommentarer: