onsdag den 9. maj 2012

Række 21, sæde 195

Årets Superliga-sæson lakker mod enden. Og spændingen er intakt, men det er en helt anden historie. Dette indlæg handler om, at jeg i foråret tog hul på mit 11. år på min faste plads på Nedre C i Parken. Ikke, at der er noget særligt ved det, for mange andre har stået samme sted i mange flere år. Og ja, man står naturligvis op på Nedre C!

I det første halve år gjaldt sæsonkortet ”blot” til Nedre C, men allerede i efteråret 2001, hvor jeg begynder at komme lidt mere regelmæssigt i Parken, har jeg kapret sæde 195 på række 21. Det er et lille stykke oppe på tribunen og lige ud for straffesparksfeltet. Fra sommeren 2002 bliver sæsonkortene så nummererede og dermed med faste pladser.

Den væsentligste årsag til, at jeg hoppede på dén vogn var, at jeg dermed var sikret en fast plads, og kunne stå samme sted til alle kampe. Bortset fra eventuelle pokalfinaler, hvor der er latterlige free seating. Og samtidig ville jeg nogenlunde vide, hvem jeg stod sammen med. Med et sæsonkort sparer du også penge, men det kræver, at du kommer til stort alle kampe – og det gør jeg ikke, hverken dengang eller nu.

Nå, men skal jeg se tilbage på de nu mere end 10 år, kan en opsummering være følgende:
  • Set trænere som Hans Backe, Ståle Solbakken, Roland Nilsson og Carsten V. Jensen
  • Oplevet, at Ståle Solbakken gå fra at være Ham-Kam fætteren til Profeten...
  • Set min all-time yndlingsspiller i FCK, Peter Møller, gå fra at være hadeobjekt nr. 1 til at blive én af største kultskikkelser (på den gode måde) i klubbens historie
  • Set William Kvist bevise, at fokus og hårdt arbejde er vejen frem, hvor han gik fra at være en marginalspiller, der sagde, at han ville spille på den centrale midtbane, til rent faktisk spille der, samtidig med, at han flåede anførerbindet af Hjalte Nørregaard og blev én af de bedste midtbanespillere i FCK’s historie
  • Set elendige indkøb som Janne Saarinen, Peter Ijeh, Jürgen Jordbærhjelm Petterson, Razak Pimpong, Urmas Rooba og Magne Hoseth
  • Set Jesper Grønkjær, Tobias Linderoth og Marcus Albäck løfte FCK til internationalt niveau
  • Set FCK køre OB, Esbjerg og Brøndby midtover
  • Set FCK tabe 5-0 til slovenske Gorica
  • Set liggende ottetal langgabere, hvor FCK's spil var lagt op omkring en stærk, stærk defensiv. Migræne-fodbold af værste skuffe
  • Set Mads Jørgensen i 2002 lægge FCK’s mesterskabsdrømmme i graven efter, at Mykland lige mente, at Jørgensen og BIF skulle ind i kampen igen
  • Set Silkeborgs Brian Petersen blive savet midtover lige foran Nedre C, der efterfølgende råbte Tudefjæs efter ham. Han blev båret fra banen og var skadet i længere tid. Det var sidste gang, at jeg råbte Tudefjæs. I hvert fald i Parken…..
  • Set, at der blev lagt tag på Parken og at der blev bygget en ny endetribune
  • Oplevet Carlsberg Corner gå fra at være en sjov efterfest under C-tribunen, med bands og spillere på scenen, til et eller andet halvtilfældigt på det, der en gang hed Sportscafeen (som stadig hedder det i folkemunde!)
  • Set serviceniveauet falde drastisk - og det stort set overalt i Parken
  • Set en anden FCK-fan falde ned fra Øvre C og blive slået ihjel
  • Set tilskuertallet stige fra 5-7000 i gennemsnit til 18-20000, hvorefter det igen er faldet til omkring 12-14000
  • Været vidne til liggende ottetal elendige dommerkendelser
  • Været vidne til den sørgelige udvikling, hvor en kamp i Parken i dag bliver proppet med gøgl og gejl før kampen og i pausen
  • Oplevet musikken skifte fra noget, der ramte målgruppen til noget, der kun høres på Ibiza og kollegieværelse i Kiev
  • Oplevet Nedre C blive mere og mere stille, mens Stemningstribunen langsomst blomstrede op. Ikke at jeg selv på nogen måde bidrager til stemningen....
  • Blevet en mere og mere gnaven og gammel mand, der nok skal finde noget at brokke sig over - hvis ikke spillet, så øllet, musikken, tilskuerne, duerne og så videre
  • Oplevet, at besætningen på rækken foran og bagved blive skiftet løbende ud, men at den har været den samme de seneste 5-6 år. På rækken foran står Bo og resten af slænget, mens blandt andet Mikst og hans datter, Michelle, Jan, Michael, Tina, Bent med flere står på række 22
  • Oplevet Række 21 været nogenlunde uforandret, og med herlige folkens som Branco, Morten, Freya, Jess, Jan og Simon
  • Drukket opvarmningsøl på Højen og været til udendørsservering sammen med dele af række 21
  • Vundet tilskuergæt-konkurrencen med Jess og Jan et par gange, men har dog tabt flere end jeg har vundet
  • Oplevet den ene mere elendige mesterskabsfest efter den anden
  • Fået Peter Kaptajn Nielsens og Don Ø’s autografer på min ene spilertrøje
  • Slæbt gevaldige branderter hjem efter kamp
  • Stå til pivkolde kampe i december til lummerhede i august
  • Og så videre, og så videre
  • Men mest af alt - at være i Parken, se kampe i godt selskab, brænde for et hold, der ikke altid vil det én godt og slet og ret nydt at være på stadion og opleve en fodboldkamp
Om jeg tager 10 år mere, må tiden vise, men ét er sikkert - jeg tager et år mere.

FORZA FCK

Ingen kommentarer: