mandag den 3. august 2015

Yeti Imperial Stout

Sammen med Avery, var Great Divide et af de første amerikanske bryggerier, jeg stødte på, da ølinteressen for alvor tog fart. Og i lighed med Avery, er det efterhånden sjældent, at jeg støder på bryggeriet hos ølpushere og -barer i andedammen.

Men sidste år så jeg deres Yeti Imperial Stout på hylderne i Systembolaget, og en flaske røg straks med hjem. Den er nu blevet nydt.

Yeti er en øl, der scorer endog meget højt på Ratebeer, men det er også fuldt fortjent, for der er tale om en ypperlig imperial stout.

Den holder 9,5%, men er på ingen måde sprittet. Den er meget blød og fyldig i smagen, og balancen mellem ristet malt, chokolade, lakrids, kaffe og tørret frugt er fuldendt til det perfekte.

Øllen vil ganske givet stå godt til en chokolade-dessert, men jeg vil helt sikkert foretrække den uden ledsagelse - så det er den, der er i centrum.

Det eneste minus, jeg kan komme på er, at jeg kun købte én flaske med hjem, for det kunne være interessant at smage den igen efter et par års lagring.

Øllen blev, som nævnt, købt i Systembolaget.

Skål!

Ingen kommentarer: