lørdag den 14. marts 2015

Amerikansk øl i Ringsted

Vi er klar til smagning
Fredag aften var der igen kaldt til ølsmagning hos Danske Ølentusiasters Ringsted-afdeling. Denne gang med amerikansk øl som temaet. Og for mit vedkommende var det den første smagning, jeg var medansvarlig for efter, at jeg i efteråret genindtrådte i bestyrelsen for den lokalafdeling, jeg var med til at stifte for snart 11 år siden.

Arrangementet blev planlagt sammen med Thomas fra bestyrelsen og René Hansen fra Det Lille Bryggeri. Og udover det generelle tema sigtede vi mod, at smagningen skulle spænde over de fleste øltyper og give en introduktion til flere amerikanske bryggerier.

Efter meget forarbejde - både med at finde det rette øl, tilrettelægge smagningen og finde diverse historier frem om bryggerierne og øllet - var vi klar til tiden i Ringsted Kulturhus, hvor medlemmerne mødte talstærkt op. Faktisk kunne arrangementet melde udsolgt, og for første gang, var der en venteliste, så det var også lidt af et tilløbsstykke.

12 øl skulle vi smage os igennem, og undervejs var der pølse- og ostebord, så der var lidt at stå imod med.

Thomas og jeg havde fundet beskrivelser af og historier om bryggerierne og øllet frem, og undervejs supplerede René Hansen med stor viden om blandt andet øltyper, ligesom han fortalte, at tendensen i USA p.t. går mod at brygge surt øl. En tendens, vi også så småt ser herhjemme.

Og det sure øl gik også igen i nogle af dem, vi smagte i løbet af aftenen. Det delte smags-vandene, men viste også bredden af det amerikanske øl, og det var også et af formålene for aftenens smagning.

Selv synes jeg, at det var spændende at komme rundt i det amerikanske univers og at ingen af øllene faldt helt igennem. Og så var der naturligvis nogle, der skilte sig mere ud end andre, positivt set, og skal jeg fremhæve tre, må det være følgende:

  • Unorthodox Imperial Stout fra Two Roads på 10,9%. En klassisk imperial stout, med kaffe og chokolade i eftersmagen, men samtidig meget humlet
  • 90 Minute fra Dogfish Head. En Imperial IPA på 9%, der omtales som måske den bedste amerikanske IPA. Jeg er tilbøjelig til at være enig, og vil tilføje, at det er én af de bedste IPA, jeg har smagt
  • Speedway Stout fra Alesmith. En imperial stout på 12%, og som ligger nummer 10 på Ratebeers samlede liste over verdens bedste øl. Men det er måske også den bedste, imperial stout, jeg har smagt. Den blev i øvrigt også kåret til aftenens bedste øl

Aftenens vinderøl
Så alt i alt en mere end vellykket aften, hvor der blev smagt meget godt øl og hvor stemningen var høj. Selv synes jeg, at det var sjovt igen at stå for en ølsmagning, herunder at skulle fortælle om det øl, der var fundet frem, om end ens sproglige evner blev udfordret noget efterhånden som vi kom gennem øllene!
Skål!

Ingen kommentarer: