lørdag den 3. marts 2012

Et smut i Bremen

Sidste lørdag kl. 07.10 troppede Per Fixen, Preben Knudsen og Prebens søn, Stefan, op på min adresse. Og det var for at samle mig op forud for fodbold-smuttur til Tyskland, nærmere bestemt Bremen.

Målet for turen var kampen mellem Werder Bremen og FC Nürnberg, og programmet skulle naturligvis suppleres med kolde øl, schnitzel, currywurst, hygge og almindelige afslapning. Og det program holdt stik!

Jeg havde forinden aldrig været i Bremen, og mine forventninger til byen var en "typisk tysk industriby". Og ved indfaldsvejene tænkte jeg, at disse forventninger ville blive indfriet. Men - Bremen har en ualmindelig hyggelig bymidte, den såkaldte Altstadt. Små torve, charmerende huse, rådhus og domkirke i nærmest gotisk stil med videre. Meget smukt, og lige uden for Altstadt ligger en smuk park, med en kanal gående langs den. Jeg kunne forestille mig, at disse især om sommeren ville tage sig flot og fascinerende ud.

Desuden lever Bremen op til den vanlige tyske standard, når det kommer til spisesteder og vandingshuller, og dette er nok så vigtigt. Også på en fodboldtur!

Werder Bremen-FC Nürnberg
Og netop fodbold var omdrejningspunktet for turen. Som det altid er, når det pågældende selskab er på tur, og det er sket mange gange de senere år.

Vi deler alle den sunde interesse, som fodbold er, og er meget glad for den tyske del af den. Dog står hverken Nürnberg eller Werder Bremen øverst på favoritlisten. Faktisk har jeg altid haft et horn i siden på hjemmeholdet grundet holdets konkurrence med mit (og i øvrigt også Preben og Stefans) favorithold i det tysk, Bayern München.

Men det skulle ikke afholde os fra at tage et smut til Bremens hjemmebane, Weser. Smukt beliggende langs Weser-floden og nyrenoveret i forbindelse med VM i 2006. Et klassisk tysk stadion - god plads, gode indgangsforhold, masser af boder med videre. Lige så klassisk var det, at stadion mere eller mindre var udsolgt og at stemningen var elektrisk. Vi sad i nærheden af udeholdets tilhængere, der nærmest var som Duracell-kaniner. Knald på fra 30 minutter før kick-off til kampen blev fløjtet af.

Det hjalp nok også på stemningen, at det endte med en udesejr på 1-0. Mere er der ikke at skrive om den kamp, for tam, det var den. Hjemmeholdet begyndte fint og ville gerne vise, at de kunne spille fodbold, med førstegangsafleveringer og hurtige kombinationer. Men evnerne rakte ikke til at overføre det helt til grønsværen. Udeholdet derimod spillede klogt og lukkede af, så kampen blev også ganske chancefattig.

Men alt i alt en fin tur, med godt vejr, fodbold, fine oplevelser og godt og sjovt selskab. Næste udlandstur bliver for mit vedkommende til England, hvor kampe med blandt andet Manchester United og Everton venter.....

Ingen kommentarer: